Verk: Klara Helin
Verk: Klara Helin
Workflow – en utställning på Konsthantverkscentrum Stockholm
Workflow är en tematisk medlemsutställning med sju konsthantverkare, som är producerad i samarbete med Craft Scotland. Kuratorerna har i gestaltandet utgått från Konsthantverkscentrums dubbla roller som utställningsrum och kontor. Utställningen öppnade 21 februari och pågår till och med 31 augusti 2024.
"
Varje rum förvandlas till en slags utforskande portal, som bjuder in till att bryta arbetsdagens rutiner. Workflow är utformad för att skapa nyfikenhet och hylla vår inneboende upptäckarlust och anspelar på det kreativa flöde som både hantverksprocesser och kontorsarbete innefattar. De utställare som bjudits in visar alla upp surrealistiska aspekter i sina arbeten, en känsla av eskapism och overklighet som vi velat velat lyfta fram. Här blir konsthantverket en inflytelserik kraft, genom interaktivitet och taktilitet.
/Murray Morrant, Rachel Ashenden, Soizig Carey, Jemima Dansey-Wright
En utställning i samarbete med Craft Scotland
På inbjudan av Konsthantverkscentrum har en kuratorsgrupp ledd av vår skotska systerorganisation Craft Scotland, arbetat fram Workflow, vårens tematiska medlemsutställning på Bellmansgatan 5 i Stockholm. Initiativet är ett led i Konsthantverkscentrums ambition att introducera svenska utövare för en internationell bransch och generera nya samarbeten med utländska kuratorer. Med intresse för Konsthantverkscentrums dubbla roller som utställningsrum och kontor iscensätter utställningen lekfulla interventioner, som ett sätt att bryta ner gränserna mellan vardag och arbete.
Konstnärssamtal med Vega Määttä Siltberg & Matilda Dominique, under ledning av kuratorer från Craft Scotland
Den 5 juni 2024 genomförde Craft Scotland ett konstnärssamtal på temat Craft as Escapism, med Matilda Dominique och Vega Määttä Siltberg. Samtalet modererades av Murray Morrant och Soizig Carey, två av utställningens fyra kuratorer. Samtalet möjliggjordes med stöd av World Crafts Council Europe.
Utställare
Vega Määttä Siltberg
I sin praktik arbetar Määttä Siltberg gärna med det slumpmässiga i kombination med kontroll. Hennes textila verk Shibori Room består av ett cirkelformat draperirum med mönster i shiboriteknik. Verket är tänkt som en fridfull plats för kontemplation, och den som träder in i Määttä Siltbergs textila rum har möjlighet
att ytterligare förhöja sin upplevelse genom att läsa utvalda texter som finns tillgängliga i anslutning till verket.
Margherita Pozzali
Med verksserien Challenging Cups och Mended Spoons visar Pozzali tydligt sitt förhållningssätt till formgivning och hennes strävan att som konsthantverkare erövra nya material. De icke-ergonomiska kopparna och skedarna med sina avsiktliga skavanker, är placerade i kontorsköket i nära anslutning till vardagliga bruksföremål som kaffebryggare, fruktkorg och kaffekoppar – som en tydlig blinkning till kontorets kafferast.
Sissi Westerberg
A House of One’s Own är en verkstitel inspirerad av Virginia Wolf’s feministiska essä från 1929. I dialog med författarinnans argument om att kvinnor behöver egna pengar och ett rum för att kunna skriva på samma premisser som män, har Westerbergs djuriska alter ego tagit saken i egna händer. I filmen, som kompletterar det fysiska verket i utställningen, syns en hukande kvinna som med tänderna som enda verktyg gnager på trästockar för att timra sitt eget hus.
Klara Helin
I en fri och taktil process undersöker Helin olika textila material och tekniker. Hon intresserar sig för frågan om klädesplagget som funktionellt objekt kontra endast som endast en visuell textil upplevelse. Clothing Object 1 och Clothing Object 2 är inte avsedda att pryda en mänsklig kropp men deras skulpturala egenskaper antyder ändå en osynlig modell.
BarroLevén
Ulrika Barr och Kristina Levén är en svensk konstnärsduo som går under pseudonymen BarroLevén. Med hjälp av glas undersöker de gränserna mellan subjekt och objekt, ljus och mörker, samt material och rum. BarroLevéns atmosfäriska och experimentella installationer utlöser en stund av stilla eftertanke hos betraktaren.
August Sörenson
Med leran och keramiken som material undersöker och ifrågasätter Sörenson med en blandning av humor och allvar. Bilder och former från serietidningarnas och leksakernas värld blandas med traditionellt hantverk när han med ömhet gestaltar livets tillkortakommanden. Han inspireras av arbetet i verkstaden men också av de överenskommelser vi möter kring det vi själva har skapat.
Anna-Karin Arvidsson
Keramikern Anna-Karin Arvidsson använder leran för att utforska och förstå världen omkring henne. Serien ’Flora Invasive’ är inspirerad av ett 1800-delars Flora Danica-set från 1700-talet, beställt av Prins Fredrik. Istället för harmlösa växter från den danska floran och faunan har Arvidsson dekorerat sitt porslin med invasiva växter. Vid första ögonkastet framstår ’Flora Invasive’ som oskyldig och vacker, men vid närmare granskning finns det en underton av hot. I utställningen visas ’Tyst Fågel’ och ’Judasdjuret’ som är Flora Invasiva-seriens center pieces.